قرارداد حق تالیف چیست؟

قرارداد نویسندگی

 

یکی از راه‎هایی که به کمک آن نویسنده می‎تواند از چاپ و نشر کتاب خود مطمئن شود و با خیال راحت به تالیف کتاب خود بپردازد، قرارداد حق تالیف است. طی این قرارداد مولف و ناشر موظف به قبول تعهداتی می‎‏شوند که اگر این قرارداد به خوبی صورت پذیرد، هر دو طرف سود خواهند برد. اما قرارداد حق تالیف دارای پیچیدگی‎ های خاص خود است که کمک یک وکیل تنظیم قرارداد می‎تواند فرایند کار را بسیار ساده تر کند. به همین خاطر در ادامه ی این نوشته به این نکته می پردازیم که قرارداد حق تالیف چیست و چه جزئیاتی دارد.

قرارداد حق تالیف، نمونه از حقوق مربوط به آفرینش‎های هنری و ادبی است که طی آن مولف و ناشر موظف به پیروی از تعهداتی خواهند شد. در این قرارداد، نویسنده اقدام به تالیف یک کتاب خواهد کرد. در مقابل ناشر هزینه های چاپ، نشر و توزیع را بر عهده گرفته و بر اساس توافقات انجام شده، بخشی از سود حاصل از فروش کتاب به نویسنده پرداخت خواهد شد.
به طور کلی این نوع از قرارداد اصولا با نویسنه هایی بسته می‏شود که ناشر اطمینان زیادی از فروش آثار او داشته باشد. از سویی دیگر نویسنده ی معروفی که از فروش کتاب‎های خود مطمئن باشد و به عبارتی دیگر سابقه اش درخشان به نظر برسد، تمایل چندانی برای انعقاد اینگونه قراردادها نخواهد داشت به این خاطر که مجبور می‎شود تا بخشی از سود خود را به ناشر بدهد. به همین خاطر این شکل از قرارداد اصولا برای نویسندگان تازه کار جذاب‎تر است. اما چه نویسنده باشید و چه ناشر، بایستی به طور کامل با جنبه ها مختلف این شکل از قرارداد آشنا شوید.

 

 

تعهدات نویسنده در قرارداد حق تالیف

یکی از سوالاتی که ایجاد می‏شود این است که تعهدات نویسنده در قرارداد حق تالیف چیست؟ این تعهدات بر اساس نوع قرارداد متفاوت خواهد بود و یک وکیل مناسب می‎تواند در تنظیم آن‎ها کمک شایانی به شما کند.
یکی از مهم‎ترین تعهدات نویسنده این است که کار را در موعد مد نظر به انجام برساند، فایل نهایی بایستی عاری از غلط باشد و کاملا ویراست شده به ناشر تحویل داده شود. اگر هم مالکیت اثر مذکور با نویسنده نباشد، بایستی مجوزهای مورد نیاز را از نهادهای مرتبط دریافت کند و ناشر هیچ مسئولیتی در این مورد نخواهد داشت.
همچنین اگر اثر تالیف شده، نیاز به اصطلاحاتی داشته باشد (که عمدتا این اصطلاحات از سوی سازمان ارشاد تحمیل می‏شود) نویسنده بایستی تغییرات را ایجاد کند. اما یکی از نکات مربوط به قرارداد حق تالیف چیست؟ این که نویسنده اجازه ی انتشار بخش خاص یا تمام کتاب را نخواهد داشت بلکه این کار به طول کامل توسط انتشارات انجام می‏شود.

 

تعهدات ناشر در قرارداد حق تالیف

بسته به این که مفاد قرارداد بین ناشر و نویسنده چگونه است، ناشر موظف است که 3 ماه بعد از دریافت کتاب از سوی مولف، کارهای مربوط به چاپ، نشر و توزیع را به انجام برساند. این وظایف شامل صفحه آرایی و طراحی جلد، فیپا، اخذ مجوز چاپ، چاپ، صحافی، کارهای اداری و … است. کلیه ی  هزینه های این مراحل با ناشر بوده و بیشتر سود حاصل از فروش کتاب نیز به ناشر می‏‎رسد.

 

تعهدات نویسنده در قرارداد حق تالیف

سخن پایانی
خوب است بدانید که قراردادی که بین ناشر و نویسنده منعقد می‏شود، دارای پیچیدگی های خاص خود است. برای مثال آیا نشر مجدد کتاب باز هم در انحصار همان ناشر خواهد بود؟ مسئولیت تایپ کتاب را چه کسی بر عهده می‎گیرد؟ آیا طراحی گرافیک هم باید از سوی مولف صورت پذیرد؟ شکل تسویه حساب با مولف چگونه است و ده‎ها سوال دیگر. در همین راستا بهتر است که از یک وکیل تنظیم قرارداد کمک بگیرید تا سود دو طرف قرارداد حفظ شود. ما اینجا در وکیل راحمی آماده ی بررسی کلیه ‎ی قراردادهای حق تالیف هستیم تا فرایند تالیف و انتشار کتاب از سوی نویسنده و ناشر به بهترین شکل ممکن انجام شود.

دریافت مشاوره از وکیل تنظیم قرارداد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 15 =

اسکرول به بالا در خواست مشاوره